Przejdź do głównej zawartości

Warsztaty z tańcem i instrumentami dawnymi

W wakacje zimowe `2014, zespół muzyki dawnej Musica Antiqua Inovroclaviensis z MDK im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu uczestniczył w warsztatach tańca historycznego.
Zajęcia prowadziła choreograf Julitta Łubińska Zielińska,  solistka  Teatru Wielkiego Opery i Baletu w Warszawie. W zajęciach uczestniczyła grupa zaawansowana i początkująca. Nowi adepci sztuki tańca dawnego pilnie ćwiczyli układy choreograficzne Galiardy, Pavany i Bransle, doskonale się przy tym bawiąc. Drugą część zimowych warsztatów z dawnymi instrumentami  prowadziły Izabela Szyma Wysocka i Danuta Szyma. Największym zainteresowaniem nowych uczestników cieszyły się instrumenty mało znane jak krumhorny, viole da gamba, także lutnia. Starsi uczestnicy  zespołu prezentowali grę na tych instrumentach. Należy zaznaczyć, że młodzież z  wielką pasją rozwija swoje umiejętności nie tylko w grze na instrumentach, śpiewie i tańcu dworskim, ale również kształci się w sztuce  aktorskiej, aby opanować etykę dworską obowiązującą w tamtych czasach. Subtelna muzyka, historyczne instrumenty i  renesansowe kostiumy tworzą niepowtarzalny klimat koncertu. Ukazują słuchaczom polskie dziedzictwo kulturowe naszych dworów.

Na zakończenie warsztatów odbył się bal karnawałowy. A jak przystało na zespół muzyki dawnej, to bal ten po staropolsku nazwano „zapustami” „Zapusty” trwają od Święta Trzech Króli do środy popielcowej, a pojawiły się w naszym kraju za czasów szlachty sarmackiej.
Członkowie zespołu: Sara Szukalska, Katarzyna Andryszak, Sebastian Giemza oraz pani Katarzyna Kowalkowska - przewodnicząca Rady Rodziców przy MDK otrzymują szczególne podziękowanie za pracę na rzecz zespołu.

Julita Łubińska Zielińska, choreograf, pedagog  i twórca ruchu scenicznego w teatrach dramatycznych stolicy. Jest absolwentką Warszawskiej Szkoły Baletowej w klasie prof. Florentyny Kilińskiej oraz Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie  wydziału Pedagogiki Tańca w klasie prof. Hanny Chojnackiej. Solistka Teatru Wielkiego Opery i Baletu w Warszawie. Odtwórczyni wielu ról solowych w baletach światowej sławy. Najważniejsze role:  Mirty w „Giselle” Adolphe  Adama, Wróżki Złota w „Śpiącej Królewnie” Piotra Czajkowskiego , Macochy w „Kopciuszku” Sergiusza Prokofiewa, Niani w „Romeo i Julii” także z muzyką Sergiusza Prokofiewa. Współpracuje  z zespołem muzyki dawnej „Musica Antiqua Inovroclaviensis”  jako choreograf tańca historycznego.
















Popularne posty z tego bloga

Chór Inovroclaviensis Cantans / zespół Musica Antiqua Inovroclaviensis

Chór Inovroclaviensis Cantans / zespół Musica Antiqua Inovroclaviensis Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu,  powiat inowrocławski Kierownictwo artystyczne:  Izabela Szyma –Wysocka,  Danuta Szyma Polska i Międzynarodowa Federacja Pueri Cantores – IFPC Polski Związek Chórów i Orkiestr O/ Bydgoszcz Archidiecezja Gnieźnieńska

„Festiwal Muzycznych Interpretacji Konstelacje ‘2017”, Inowrocław.

Organizator festiwalu: Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie   „Cantio” w dniach od 23 do 25 czerwca 2017. Festiwal ma ciekawą formułę otwartych wernisaży, recitali i koncertów.         Tegoroczna inauguracja „FIM Konstelacje’2017” miała miejsce 23 czerwca   o godz. 17.00 w Młodzieżowym Domu Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu. Tutaj właśnie prezentowano rękodzieło, sztukę malarską i teatralną. W holu domu kultury odbył się wernisaż pracowni plastycznych Agnieszki Tylińskiej - Sopolińskiej i Andrzeja Bronieckiego oraz pracowni artystyczno-krawieckiej Anny Sopolińskiej. Następnie o godz. 18.00,   w sali widowiskowej przedstawiono widzom monodram Joanny Bator „Ciemno, prawie noc” w reżyserii Małgorzaty Wojciechowskiej.

Ingres Prymasa Polski- chóry: Inovroclaviensis & Archikatedralny Prymasowski

Połączone chóry - Inovroclaviensis z MDK w Inowrocławiu, zrzeszony w Federacji Pueri Cantores i Archikatedralny Prymasowski - śpiewały Magnificat Jacka Różyckiego na Ingresie Prymasa Polski Abpa Henryka Józefa Muszyńskiego metropolity gnieźnieńskiego w czasie mszy św. w bazylice Archikatedralnej w Gnieźnie w dniu 19 grudnia 2009. Dzieło zostało wykonane z obsadą instrumentalną na septet instrumentów dętych blaszanych, dwoje skrzypiec ( Izabela Duda, Jacek Kaczor) i organy (Ryszard Superczyński). Chóry przygotowali dyrygenci: Danuta Szyma , Izabela Szyma -Wysocka, Bogdan Olszak, ks. prof. Dariusz Sobczak.