Przejdź do głównej zawartości

„Inovroclaviensis” tańczy historycznie … ( 14-15.02.2015)

Kreatywna w działaniach młodzież z zespołu „Musica Antiqua Inovroclaviensis” z MDK im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu zimowe ferie’2015 rozpoczęła dwudniowymi warsztatami tańca historycznego. Zajęcia prowadził sam maestro Ryszard Wojtala, tancerz, choreograf, pedagog Warszawskiej Szkoły Filmowej, na kierunku Aktorstwo Nowych Mediów, gdzie prowadzi zajęcia z ruchu scenicznego. Uczy także na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie przedmiotu „Taniec” na wydziale wokalno-aktorskim. Absolwent AM im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Pedagogiki Tańca, w klasie prof. Danuty Piaseckiej. Juror w wielu konkursach tańca.

Po co nam takie warsztaty ?! Właśnie, dobre pytanie ….
Oglądając film historyczny „Królowa Bona” podziwiamy polski dwór, tańce z epoki renesansu i podglądamy obowiązującą wtedy etykę kultury dworskiej zwaną także rycerską. Właśnie muzykę z dworów europejskich, a przede wszystkim sztukę polskiego renesansu w muzyce, śpiewie i tańcach dworskich promuje koncertami już od 35 lat zespół „Musica Antiqua Inovroclaviensis” pod kier. art. Izabeli Szyma-Wysockiej i Danuty Szyma. Nasz zespół to ambasador , żywa prezentacja polskiego dziedzictwa dawnych epok w kulturze europejskiej. Dla przetrwania pamięci o tej kulturze nasza młodzież uczy się tradycji i muzyki tych czasów.

Zajęcia w „Korczaku” miały charakter otwarty. Ochoczo i z entuzjazmem uczestniczyła w nich również grupa dziecięca i niektórzy chórzyści „Inovroclaviensis Cantans”. Dla miłej atmosfery pracy mistrza z młodzieżą przyczyniły się również przypadające właśnie wtedy „walentynki”. Główną asystenturę w zajęciach z mistrzem prowadziła Sara Szukalska, absolwentka zespołu i studentka UMK w Toruniu. Ocenę wyróżniającą z umiejętności w sztuce tańca klasycznego otrzymali Sebastian Giemza, Kacper Świtaj, Natalia Kowalkowska, Weronika Wysocka i Radek Tarasek. Należy jednak zaznaczyć, że wyróżnieni korzystali już z takich zajęć w poprzednich edycjach tańca historycznego dla zespołu, prowadzonych wówczas przez choreografa Julittę Łubińską-Zielińską. Nad sprawną organizacją przerw na odpoczynek i posiłki dla uczestników czuwała Pani Katarzyna Kowalkowska, przewodnicząca Rady Rodziców przy MDK w Inowrocławiu.

Maestro Ryszard Wojtala wykonał liczne choreografie w kraju i za granicą. Prowadził wiele razy „Seminaria choreograficzne" dla instruktorów tańca w Orchard Lake, Michigan w USA. Choreograf II Festiwalu Kultury Włoskiej "arte, cultura, musica e..." , pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Aldo Mantovaniego Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce. Choreograf programu „Roztańczony Chopin”, Zamość 2009 - przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ułożył choreografię do „Malagueny” z suity „Andalucia” Ernesto Lecuona dla baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiegoi wystąpił w niej również jako tancerz. Choreograf międzynarodowych warsztatów tańca, w ramach programu „Wszyscy jesteśmy Słowianami” pod patronatem Fundacji Krzyżowej dla Porozumienia Europejskiego –EUROPEUM’2006.

Ryszard Wojtala tańczy w repertuarze: narodowym, operetkowym, musicalowym, ludowym, rewiowym, charakterystycznym, historycznym, uczestnicząc w niezliczonej ilości występów.
Wieloletni solista Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego w premierach spektakli: „Na kwaterze” Stanisława Moniuszki, reżyser i choreograf Hanna Chojnacka. „Polonia Restituta”, widowisko historyczno-muzyczne, reżyser Józef Grubowski, choreografia Witold Borkowski. „Witaj majowa jutrzenko”- scenografia Tadeusz Kaczyński, reżyser Maciej Rayzacher.
„Kościuszko pod Racławicami” Wł. L. Anczyca, reżyser Bogdan Augustyniak. „Manewry miłosne” scenariusz i reżyser Jerzy Gruza. „Kram z piosenkami” Leona Schillera, inscenizacja Witold Gruca. „Koncert Warszawski” Richarda Addinsella , choreografia Jerzy Gogół. „Ostatnie werble” Jana Maklakiewicza , choreografia Emil Wesołowski. „Romeo i Julia”, reżyser i choreograf Janusz Józefowicz, muzyka Janusz Stokłosa.
Liczne zagraniczne tournée w Europie, Ameryce, Azji, Afryce z „Gruber Ballet Opera”. Spektakle: „Best of Broadway”, reżyser Jerzy Gruza, choreografia Bogdan Jędrzejak; „Bal a Vienne chez Johann Strauss”, reżyser i choreograf Janina Niesobska-Paradowicz, a także „Orzeł Biały”, reżyser Bogdan Augustyniak.











Popularne posty z tego bloga

Chór Inovroclaviensis Cantans / zespół Musica Antiqua Inovroclaviensis

Chór Inovroclaviensis Cantans / zespół Musica Antiqua Inovroclaviensis Młodzieżowy Dom Kultury im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu,  powiat inowrocławski Kierownictwo artystyczne:  Izabela Szyma –Wysocka,  Danuta Szyma Polska i Międzynarodowa Federacja Pueri Cantores – IFPC Polski Związek Chórów i Orkiestr O/ Bydgoszcz Archidiecezja Gnieźnieńska

Medal Unii Lubelskiej, koncerty chórów, Lublin z Pueri Cantores’2019

X Kongres Polskiej Federacji Chórów Pueri Cantores odbywał się niedawno w Lublinie, w roku  obchodów  450 lecia Unii Polsko – Litewskiej oraz 200 rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki. Hymn kongresu  z tytułem „Abyśmy byli jedno”  (Ut Unum Sint).  zagościł  w  myśli i sercach  młodych  śpiewaków z chórów uczestniczących w X Jubileuszowym Kongresie. Miasto Lublin gościło z tej okazji aż 23 chóry z samej Polski  oraz  chóry z międzynarodowej Federacji Pueri Cantores  z  Litwy, Łotwy, Ukrainy oraz Węgier   uczestniczące  w kongresie.( razem ponad 800 chórzystów).  Inowrocławianie wzięli udział w uroczystej inauguracji kongresu, także w muzycznej  modlitwie o Pokój na świecie i niesamowitym  wydarzeniu muzycznym kongresu w  „Nocy Chórów”, której koncerty odbyły się w kościołach Lublina i regionu,  Kazimierzu Dolnym, Lubartowie, Chełmie i  Puławach.  Chór z „Korczaka” wyśpiewał  „Noc Chórów” w uroczym Kazimierzu Dolnym, w świątyni p.w. Św. Jana Chrzciciela i Św. Bartłomieja z udziałem chór…

Inovroclaviensis Cantans czeka na Ciebie

Chór Inovroclaviensis Cantans zaprasza - utalentowane muzycznie dzieci, młodzież, także studentki i studentów - do swojego grona pozytywnie zakręconych brzmieniem chóralnego śpiewu.